مقالات آموزشی

راهنمای انتخاب بهترین متر

مترها مهمترین ابزار اندازه گیری در صنایع مختلف و از پرکاربردترین وسایل موجود در دنیای ابزار آلات است که در کلیه کار های ساختمانی، تاسیسات، نجاری، آهنگری و…. مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به شرایط و محیط کاری مختلفی که برای هر شاخه کاری وجود دارد بنابراین انتخاب متر مناسب برای هر شاخه کاری بسیار مهم می باشد.

شرکت های تولیدی مترهای متفاوتی تولید می‌کنند که هر یک برای کاربری متفاوتی ساخته شده اند. این مترها با ظواهر مختلف و ویژگی های متفاوت به راحتی از هر فروشگاه ابزار فروشی قابل تهیه هستند . در این مقاله انواع متر ها و کاربری آن به شما معرفی می کنیم

انواع متر

– متر روکش دار PVC

– متر فلزی

– متر فایبر گلاس

– متر باطری دار

– متر لیزری

– متر مهندسی

ویژگی های متر روکش دار PVC :

این نوع متر که بدنه نرم و ضد ضربه‌ای دارد . دارای قفل برای توقف در حین اندازه‌گیری ، گیره فلزی قوی برای نصب بر روی لباس کار و همین‌طور بند پارچه‌ای محکم می باشد . کاربرد این نوع متر به خاطر مقاومت مناسبی که دارد برای اندازه گیری فواصل کوتاه مناسب است .نصاب ها، کابینت کارها و نجاران از مشتریان پر و پا قرص این نوع مترها هستند . برتری این نوع مترها قابلیت محافظت از صدمه یا شکستن محفظه یا اتاق متر می باشد که به همین دلیل بسیار محبوب می باشند و اکثر استادکاران این مترها را ترجیح میدهند ،چرا که به علت استفاده مداوم در محیط های کاری احتمال ضربه خوردن متر بسیار زیاد است

ویژگی های متر فلزی :

یکی دیگر از انواع متر ، متر فلزی است و همان‌طور که از اسمش پیداست دارای بدنه فلزی می‌باشد. این متر از نظر کارایی تفاوت چندانی با متر روکش دار PVC ندارد. جنس بدنه فلزی استحکام ابزار را در برابر ضربات بیشتر می‌کند و می توان از آن برای اندازه گیری در مشاغل مختلف استفاده نمود. این مترها برای کار در محیط های مرطوب مانند کارهای تاسیساتی چندان مناسب نیستند . مترهای بدنه فلزی نسل قدیمی تری نسبت به مترهای روکش دار هستند ولی به علت سنگین تر بودن ، به مرور زمان از گردونه مصرف خارج شده اند

 

ویژگی های متر فایبر گلاس :

متر فایبر گلاس از انواع متر مدرن محسوب می‌شود که در سال های گذشته طرفداران خود را یافته است. بدنه این متر که از جنس فایبر گلاس است، در مقابل فرسایش و ضربه و رطوبت مقاوم می‌باشد. این متر نیز از نظر کاربرد تفاوت زیادی با انواع فلزی و روکش‌دار PVC ندارد. اما انعطاف بالاتر نسبت به دیگر انواع متر باعث می شود بتوان از آن برای اندازه گیری مواد منعطف تری مانند گونی، سیم، فنس و … نیز استفاده نمود .

  ویژگی های متر باطری دار  :   

متر باطری دار از دیگر انواع متر است که معمولا دارای بدنه ABS ضد ضربه و مقاوم است. مهم‌ترین تفاوت این متر با دیگر انواع متر مانند فلزی، فایبرگلاس و دارای روکش PVC در این است که متر باطری دار دارای سیستم جمع کننده اتوماتیک است و کاربر تنها با فشار دادن یک دکمه می‌تواند متر را جمع کند. جنس این نوع متر نیز کاملا منعطف است که آن را برای اندازه گیری های پر متراژ به گزینه ای ایده آل تبدیل می سازد .

ویژگی های متر لیزری :

از دیگر انواع متر که جدیدا در حال تسخیر بازار ابزار هستند می توان متر لیزری را نام برد. این ابزار پیشرفته برای سنجش فواصل طولانی ساخته شده و از آن برای کارهای مهندسی به خصوص در اجرای پروژه های ساخت و ساز کمک میگیرند. مترهای لیزری انواع مختلفی دارد که هر یک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و برای اندازه گیری فواصل مختلف و به همراه ویژگی های متفاوت ارائه می شوند. مدل های پیشرفته متر لیزری قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه و همین‌طور محاسبات پیچیده را نیز دارند.

مترهای لیزری برای کسانی که نیازمند اندازه‌گیری‌های پی در پی هستند هم انتخاب ایده آلی است چرا که زمان انجام کار را به وضوح کاهش می‌دهد.

ویژگی های متر مهندسی :

یکی از انواع متر که این روزها تولید می شود متر مهندسی است و شکل و شمایلی متفاوت از دیگر مترها و مترهای معمول دارد. در عمل ممکن است هر یک از مترها را بتوان به عنوان متر مهندسی معرفی کرد، اما متری که رسماً اسم مهندسی را به خود گرفته، نمونه‌ای است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید

 

دسته ارگونومیک این متر باعث سهولت استفاده از آن در شرایط مختلف می‌شود، برای جمع کردن این متر باید از دسته گردان کنار آن استفاده کرد. ساختار ساده این وسیله می‌تواند باعث افزایش طول عمر آن بشود. از ویژگی‌های این متر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مترها طول عمر بالایی دارند و با کمک اتصالات محکم و مقاومی که دارند برای استفاده در کارهای مهندسی و کارگاهی بسیار مناسب ‌اند. پیمانکاران مشتریان اصلی این نوع متر هستند.

. مترهای نواری فلزی پرکاربردترین و عمومی ترین نوع از انواع مترها میباشند .این مترها با ظواهر مختلف و ویژگی های متفاوت به راحتی از هر فروشگاه ابزار فروشی قابل تهیه هستند.

مقیاس های انتخاب متر مناسب برای کاربر :

– سایز متر 

– بدنه متر

– تیغه متر نواری

– قلاب متر

– ترمز متر

 

– اولین ویژگی که برای خرید متر مورد نیاز باید توجه کرد سایز متر می باشد 

مثلا برای مصارف خانگی و یا کارهای با قطعه کارهای کوچک پایینترین سایزها انتخاب مناسبی خواهند بود چرا که تفاوت قیمتی نیز بین سایزها وجود دارد و شما میتوانید در خرید خود هوشمندانه تر عمل کنید . معمول ترین سایزهای متر های نواری شامل ٣ متری،۵ متری،۵/۵متری ،٧/۵ متری و نهایتا ١٠ متری میباشند.

برای اندازه گیری های بالای ١٠ متر معمولا از مترهای پارچه ای یا فایبر گلاس و یا متر مهندسی فلزی استفاده میشود این نوع مترها دارای سایزهای بیشتر شامل ١۵،٢٠،٣٠،۵٠و ١٠٠ متری میباشند که بیشتر در اندازه گیری های ساختمانی و زمین ها مورد استفاده هستند .

– دومین ویژگی که برای خرید متر مورد نیاز باید توجه کرد بدنه متر می باشد

جنس بدنه و محفظه متر بسیار در نوع کاربری و البته قیمت متر تاثیر دارد ، امروز بیشتر از مواد پلاستیکی یا ترمو پلاستیکی جهت ساخت محفظه یا اتاق مترها استفاده میشود، به طوریکه معمولا جنس بدنه از ABSیا PVCو ترکیبات مرتبط به آنها میباشد.بدنه مترها میتواند توسط یک روکش لاستیکی محافظت شود که اصطلاحا به این نوع مترها ، مترهای روکش دار گفته میشود.

برتری این نوع مترها قابلیت محافظت از صدمه یا شکستن محفظه یا اتاق متر میباشد که به همین دلیل بسیار محبوب می باشند و اکثر استادکاران این مترها را ترجیح میدهند ،چرا که به علت استفاده مداوم در محیط های کاری احتمال ضربه خوردن متر بسیار زیاد است.

– سومین ویژگی انتخاب متر مورد نیاز باید توجه کرد تیغه متر نواری می باشد

دو نکته مهم در تیغه مترها وجود دارد که هر دو مورد به راحتی قابل تشخیص میباشند اول ضخامت تیغه و دوم سایز عرض تیغه یا پهنای آن. معمولا تیغه های ضخیم تر عمر بیشتر و کاربری بهتری را دارند ،در مقایسه مترها تیغه های ضخیم تر به راحتی نسبت به نازک تر قابل تشخیص هستند.جهت کارهای مداوم و حرفه ای مترها با تیغه با ضخامت بیشتر توصیه میشود

در مورد عرض تیغه متر استانداردی وجود دارد به طوریکه برای مترهای ٣ متری عرض تیغه معمولا ١۶ و یا ١٩ میلی متر قابل تولید میباشد، در ۵ و ۵/۵ متری ١٩ و ٢۵ میلی متر قابل تولید میباشد و در متر های ٧/۵ و ١٠ متری ٢۵و٣٢ میلی متر قابل عرضه میباشد

. توجه کنید عرض بیشتر تیغه قیمت خرید شما را بالاتر میبرد بنابراین برای مصارف عادی یا خانگی متر با تیغه باریکتر هم کار شما را راه می اندازد.

نکته دیگر چاپ روی تیغه مترهاست،با توجه به رواج سیستم متریک در اندازه گیری های کشورمان ،بهترین انتخاب تیغه های دو طرف متریک میباشد یعنی در هر دو طرف تیغه برحسب میلی متر درجه بندی شده باشد .چرا که در دنیا مترهایی متداول است که یک طرف تیغه برحسب میلی متر و طرف دیگر برحسب اینچ درجه بندی شده است

نوع دیگری از تیغه مترها ، تیغه فلزی پشت و رو چاپ میباشد یعنی هم روی تیغه و هم پشت تیغه قابلیت استفاده در اندازه گیری را دارد که بسیار مناسب مشاغلی است که اندازه گیری های پرتکرار و سریع دارند.

نکته دیگر در تولید تیغه مترها استفاده از روکش نایلونی روی تیغه میباشد که این مورد باعث عدم ایجاد خط و خش و یا پاک شده گی درجه بندی ها میگردد و مترهایی که تیغه آنها روکش نایلونی دارد به مراتب حرفه ای تر و البته قیمت بالاتری نیز دارند

– سومین ویژگی که برای خرید متر مورد نیاز باید توجه کرد قلاب متر می باشد

قلاب متر ، در ابتدای تیغه متر نواری قلاب فلزی یا پلاستیکی وجود دارد که نقش مهمی در اندازه گیری ها دارد و میتواند در دقت اندازه گیری و سهولت کاربری بسیار موثر باشد چراکه یک قلاب مناسب به راحتی به قطعه کار و یا ابتدای

محدوده اندازه گیری متصل میشود و کار را برای کاربر راحتتر میکند.

در بازار ابزار ایران مترهای با قلاب مگنتی یا آهنربایی طرفداران بیشتری دارند چرا که مخصوصا در کاربری های فلزی به راحتی کاربر کمک میکنند.البته این قابلیت باعث افزایش قیمت متر نیز میشود.

– چهارمین ویژگی که برای خرید متر مورد نیاز باید توجه کرد ترمز متر می باشد

مترهای نواری معمولا با یک ،دو و یا سه ترمز تولید و عرضه میشوند ، اصلی ترین ترمز متر روی قسمت جلویی بدنه و در دسترس ترین نقطه محفظه متر قرار دارد و با حرکت دکمه ترمز به طرف پایین ،حرکت تیغه نواری متر کاملا متوقف شده و ثابت میشود.

معمولا بنا به طراحی مترها، ترمز های دیگر در زیر محفظه و یا در جنب متر قرار میگرند که معمولا ترمز های ایستگاهی یا مقطعی میباشند که با نگه داشتن دکمه ترمز توقف جمع شدن تیغه متر اتفاق میفتد که در کارهای مداوم و حرفه ای بسیار کمک حال استادکاران میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *